Żłobki
Oferujemy opiekę nad dziećmi już od 5 m-c życia
Oferujemy opiekę nad dziećmi już od 5 m-c życia
Zapraszamy dzieci od 3 roku życia (w wyjątkowych przypadkach wcześniej)
Montessoris' Gardens a great place to grow!
Dowiedz się więcej o naszych atutach
W Ogrodach Montessori:
Kluczową kwestią jest rozróżnienie postrzegania dziecka w wyżej wyminionych podejściach.
W tradycyjnej perspektywie dziecko ma być przede wszystkim grzeczne. To mgliste pojęcie oznacza w gruncie rzeczy, że powinno słuchać się dorosłych i wykonywać ich polecenia. Czyli innymi słowy powinno być karne i usłuchane bez własnego zdania, biernie odwzorowujące tok myślenia nauczyciela.
W Edukacji Montessoriańskiej dziecko zachęcane jest do jak największej samodzielności. Oznacza to, że edukacja ma je przygotować do niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie. Dziecko samodzielnie funkcjonujące w grupie rówieśniczej, podejmujące własne wybory - to główny cel pedagogiki Montessori. Z tej perspektywy bardzo istotna jest samodyscyplina, czyli dokonywanie samodzielnie właściwych wyborów. Niekoniecznie wchodzenie w utarte tory, ale rozwiązywanie problemów w sposób innowacyjny (poprzez samodzielne dochodzenie do celu). Indywidualny tok nauczania z perspektywy tradycyjnej pedagogiki jest możliwy tylko w szczególnych przypadkach. Z perspektywy montessoriańskiej indywidualny tok nauczania jest normą dostępną dla każdego ucznia.
Jeżeli nasza perspektywa jest Ci bliższa – zapraszamy!
W tradycyjnym systemie nauczyciel przygotowuje lekcje podporządkowując się normom, wymogom, nakazom i życzeniom. Lekcje zrównują dzieci do jednego poziomu, do minimum wymaganego do zdania egzaminów państwowych.
W Szkole Montessoriańskiej kierujemy się zasadą: tylko to co robimy samodzielnie zostaje w naszej głowie. Nauczyciel prowadzi lekcje indywidualne lub w małych grupach. Lekcja polega na prezentacje materiału edukacyjnego – lekcja trójstopniowa, a u maluchów dwustopniowa. Nigdy nie podąża dalej jeśli dziecko nie opanowało dobrze poprzedniego działu. Dziecko samo wybiera z jaką pomocą edukacyjną pracuje. Nauczyciel jednak dba o to, aby nakierować uwagę ucznia również na materiał, z którym uczeń ma trudności się zaprzyjaźnić, ale którego poznanie jest ważne z punktu widzenia ogólnego rozwoju człowieka.
Celem edukacji konwencjonalnej jest zapamiętywanie. W tym systemie od ucznia oczekuje się wejścia w tory myślenia i pracy nauczyciela oraz odwzorowania wiedzy zaprezentowanej w podręczniku. Nawet w tym systemie zauważa się konieczność zmiany - pojawiło się nauczanie zintegrowane oraz projekty w wyższych klasach szkolnych, jednoczeście w edukcacji Montessoriańskiej wiemy, że potrzeba zdecydowanie większych zmian.
W Edukacji Montessoriańskiej zapamiętywanie to nie cel, to jeden ze sposobów osiągnięcia celu. Naszym celem jest by dzieci rozumiały zachodzące procesy i ich sens. Chcemy, aby uczniowie wiedzieli jakie są możliwe sposoby dojścia do rozwiązania i wybierali swój, skuteczny sposób, a nie zapamiętywali rozwiązanie.
Różnice w podejściu konwencjonalnym, a podejściu Montessoriańskim widać wyraźnie na przykładzie nauki matematyki:
Edukacja matematyczna w konwencjonalnej szkole nie jest wprowadzana na konkretach. Potrzebują tego zwłaszcza dzieci, które rozpoczynają swoją przygodę z matematyką w przedszkolu i młodszych klasach szkoły podstawowej. Operacje matematyczne często wykonywane są w zeszycie ćwiczeń, a nie chociażby na liczmanach. Matematyka Montessori wprowadzana jest na konkretnym, pieczołowicie przygotowanym materiale. Operacje wykonujemy na przedmiotach. Dzieci przygotowywane są do edukacji matematycznej już w żłobku. W przedszkolu wprowadzany jest konkretny materiał, którego zadaniem jest wprowadzenie dzieci w system dziesiętny i tym samym zorganizowanie płynnego przejścia od konkretów do abstrakcji w późniejszych latach.
W edukacji konwencjonalnej wykorzystywane są podręczniki. Książki są jednak płaskie, nie oddziaływują na zmysły. Materiał w szkołach montessoriańskich jest polisensoryczny, trójwymiarowy. Angażuje CAŁE dziecko w poznawanie świata.
Nauczanie w szkole tradycyjnej jest statyczne. Nastawione na pasywne przekazywanie wiedzy przez nauczyciela. Cele zajęć wyznaczane są przez nauczyciela. Nauczanie metodą Montessori jest aktywne. Odbywa się przez odkrycia dziecka. Uczeń ma możliwość poruszania materiałem. Ręka jest narzędziem umysłu. Dzięki rękom uczniowie mogą odrywać świat. To uczniowie wyznaczają cele, które chcą osiągnąć.
Na lekcjach powadzonych wg. pedagogiki Marii Montessori uczniowie pracują dla własnej przyjemności. Edukacja jest zintegrowana i interdyscyplinarna. Uczniowie mają możliwość łączenia wiedzy z różnych dziedzin w trakcie rozwiązywania problemów. Przede wszystkim CHCĄ się uczyć i zdobywać nowe umiejętności.
W szkole konwencjonalnej nauczyciel to ktoś, kto wkłada zunifikowaną wiedzę w głowy uczniów. Stoi z przodu klasy lub w kole z dziećmi. Podaję wiedzę, która później musi być odwzorowana. Stara się skupić i utrzymać uwagę całej grupy i zrównać wszystkich do tego samego poziomu. Nauczyciel musi non stop kontrolować proces nauczania: sprawdzać prace domowe, testy, wskazywać błędy, co obniża poczucie własnej wartości ucznia.
Pomoc edukacyjne służą do wyjaśnienia koncepcji dzieciom, które biernie słuchają nauczyciela. Są jedynie wizualizacją wiedzy, nie służą do jej odkrywania w sposób aktywny. Materiały edukacyjne mają pomagać nauczycielowi, a nie uczniowi. W takim systemie dziecko jest zewnątrz sterowne, pragnie być chwalone i nagradzane jeśli osiągnie wymagany przez nauczyciela poziom wiedzy. Nauczyciel ma przekazać wiedzę zgodną z podstawą programową. Kontroluje błędy, ma gotowe odpowiedzi na wszystkie pytania. Oczekuje odwzorowania tych samych rozwiązań.
Nauczyciel pracujący według zasad Marii Montessori stymuluje procesy myślowe u dzieci, jest ich przewodnikiem. To materiał ma kontrolę błędu, uczy samodzielności i zmniejsza rolę nauczyciela w procesie nauczania. Materiały powinny kierować dziecko do odkrywania koncepcji samodzielnie. Materiał zapewnia zaledwie instrukcję, stanowi środek, który wywołuje spontaniczne interpretacje. To dziecko poprawia błędy, odkrywa wzory, nazwy, samodzielnie kontroluje proces zdobywania wiedzy. Dzięki temu rozwija skrzydła i wzmacnia swoją samoocenę. Nauczyciel osiąga sukces jeśli jego obecność w klasie okazuje się zbędna. W niezauważalny sposób przechadza się po sali. Nie przeszkadza w zdobywaniu wiedzy przez dzieci. Pracuje z każdym dzieckiem osobno lub w małych grupach dając indywidualne lekcje. Zachęca dzieci do samodzielnego rozwiązywania problemów. Dziecko nie szuka jego akceptacji, nie jest zewnątrz sterowne. Nauczyciel ma sprawić aby dziecko zrozumiało kontekst i kreować entuzjazm, aby chciało uczyć się więcej. Musimy zasiać w dzieciach chęć poznawania świata. Nie odpowiada na wszystkie pytania (zapytaj siebie, kolegi, starszego dziecka).
W tradycyjnym systemie nauczyciela można porównać do rzemieślnika – wykłada wiedzę dostępną w podręcznikach nauczania. Jego zadaniem jest przygotować dzieci do testów i egzaminów. Nauczyciel Montessori to przewodnik – towarzyszy dziecku w robieniu czegoś samodzielnie. Nie wchodzi w drogę naturalnemu rozwojowi dziecka.
W konwencjonalnej placówce rodzice są zachęcani do współpracy ze szkołą jednak nie zawsze wiąże się to ze świadomą współpracą. Nie każda szkoła zabiega o taką współpracę i nie każda szkoła jest świadoma rezultatów jakie płyną z dychotomii między domem, a placówką oświatową.
W szkołach montessoriańskich współpraca między domem, a placówką jest niezmiernie ważna i konieczna dla pełnego wspierania rozwoju dziecka i poprawnego przebiegu procesu nauki.
Chcielibyśmy aby rodzic decydujący się na Edukację Montessoriańską miał pełną świadomość tego z czym się ona wiąże i na czym się skupia. Dlatego serdecznie zachęcamy wszystkich rodziców do pogłębiania wiedzy na temat pedagogiki Montessori, stosowanych metod oraz zasad, które są wykorzystywane by wspierać rozwój dziecka, pomagać mu czerpać radość z działania i osiągać pełnie możliwości.
W Edukacji Montessori mamy zadbane przestrzenie, pozbawione plastikowych zabawek. Odchodzimy od konwencjonalnych miejsc opieki załadowanych ogromną ilością niepotrzebnego materiału, czy od utartych schematów w przedszkolach. Nie zaklejamy świata dzieciom przez ozdoby na oknach. Nie obwieszamy ścian gazetkami dla rodziców.
Wiemy, że przestrzeń żłobków, przedszkoli oraz zerówek powinna być urządzana dla dzieci, aby to one czuły się w niej dobrze i komfortowo. Dlatego nauczyciele w Ogrodach Montessori każdego dnia upewniają się, że środowisko jest należycie przygotowane, że odpowiada potrzebom dzieci w poszczególnych etapach życia. Plany rozwojowe są tak podzielone, aby sale montessoriańskie uczyły samodzielności na każdym etapie życia.
Przestrzń Montessori - tworzona z myślą o dzieciach i dla dzieci.
W tradycyjnym systemie nagradzanie występuje w postacie oceny, gwiazdki, znaczka, naklejki. Jest „namacalne” i zwiększa motywacje ZEWNĘTRZNĄ. Sprawia, że uczniowie porównują się nawzajem, a co gorsza wyniki dzieci porównują również ich rodzice. Przez taką praktykę dziecko staje się zewnątrz sterowne.
W Edukacji Montessori NIE występuje. Nagrodą dla dziecka jest osiągniecie sukcesu, zadowolenie z samego siebie, buduje ono motywację WEWNĘTRZNĄ. Dziecko ma wrodzoną chęć do zdobywania wiedzy i chłonny umysł, nie czeka nieustannie na nagrody, a zamiast kar zdaje sobie sprawę, iż w wyniku błędów ponosimy czasami nieprzyjemne konsekwencje.
W konwencjonalnej szkole traktowana jest jak oszukiwanie.
Klasa Montessori jest jak ul, ciągle w niej szumi. Dzieci są zachęcane do wspólnej pracy. Nauczanie przez współpracę „collaborative learning” Dzieci lepiej uczą się poprzez współpracę między sobą. W edukacji montessoriańskiej współpraca jest doceniania.
W tzw. konwencji składają się jedynie z dzieci jednego rocznika. Zrównuje się wszystkich do jednego poziomu. Wszystkie dzieci na raz przerabiają jedną lekcją i wykonują jedno i to samo ćwiczenie. Dzieci muszą skupiać uwagę na tym co w danej chwili prezentuje nauczyciel.
Klasy montessoriańskie są mieszane wiekowo 3-6, 6-9, 9-12 itd. Starsze dzieci są liderami, przekazują wiedzę, w czasie lekcji często stają się ekspertami. Młodsze dzieci mają szansę obcowania ze starszymi. Dla starszych dzieci ogromnie ważne jest to, iż mogą podzielić się swoją wiedzą i zyskać pozycję „nauczyciela”. Jedność w różnorodności - dzięki czemu klasa staje się wspólnotą.
Uczniowie sami wybierają materiał edukacyjny, przechodzą z jednej do drugiej aktywności bez pytania. Dzieci angażują się tak długo, jak długo dany materiał pozostaje interesujący.
Kluczem do zrozumienia różnicy między systemami jest słowo MOTYWACJA. Kiedy w szkole tradycyjnej uczniowie pracują na „dobre” oceny, nauka jest przykrym obowiązkiem każdego dziecka. To w przedszkolach i szkołach prowadzonych wg. pedagogiki Marii Montessori uczniowie pracują dla własnej przyjemności. Edukacja jest zintegrowana i interdyscyplinarna. Uczniowie mają możliwość łączenia wiedzy z różnych dziedzin w trakcie rozwiązywania problemów. Przede wszystkim CHCĄ się uczyć i zdobywać nowe umiejętności.
Źródła: